Jazz bass 100% Nederlandse craftmanship ?

Zou het mogelijk zijn om een basgitaar te bouwen met zoveel mogelijk in Nederland geproduceerde onderdelen? Dit ga je allemaal lezen in dit blog.

Abachi Basgitaaar

 

 

 

 

 

De kleur: Lake placid blue metallic.

Body en hals:

De basgitaar body wordt gemaakt van van Abachi hout versterkt met Carbon fiber, de body heeft de vorm van een jazz bass. Het hoe en waarom van het carbon leg ik later uit in dit blog. De hals is van maple met  een Rosewood fingerboard, de trust rod is gemaakt van Carbon fiber en de Frets zijn van Dunlop (6150).

Jazz bass hals van maple/rozewood

 Custom made hals met carbon trustrod

Waarom abachi hout voor de body?

Gitaar bouwers als Paul Reed Smith gebruiken abachi hout voor hun custom build gitaren lees hieronder waarom:

Abachi hout volgens PRS: Is the top 5 best wood for electric guitar bodies. Obeche (or Ayous) may seem like an odd choice based on its limited commercial availability. However, its low density and excellent carve-ability make it a stellar hardwood for light weight guitars. It is a soft hardwood, similar to basswood.

Wist je dat Hofner al in 1962 abachi gebruikte voor hun (bas) gitaren!

Body J-bass versterkt met carbon

 Custom made body van Abachi versterkt met Carbon fiber.

Hals (Nederlandse custom made build)

De hals is een van de belangrijkste onderdelen van de bas en bezuinigen hierop is dus een verkeerde keuze!

In de hals is carbon fiber verwerkt, carbon fiber is namelijk het best denkbare hulpmiddel voor hout om zowel een gecontroleerde stijfheid als trilling te produceren, maar het heeft geen toon van zichzelf. Dus geen volledig uit carbon fibers opgebouwde halzen: hout blijft in de hoofdrol. Het resultaat: een prachtige, gelijkmatige toon over de gehele hals. Je instrument ontstemt nauwelijks. Maar de klank blijft; hout. En wel de beste klank die dat hout maar kan voortbrengen…

Daarom is de hals voorzien van een CarbonTech halspen. Een stevig carbon fiber T-profiel, met daarin een stalen, verstelbare halspen. Op zich werkt een traditionele stalen halspen namelijk prima om een hals af te stellen, maar hij zorgt ook voor problemen. Immers, de metalen pen ‘hangt’ in een luchtkamer, en kan voor valse trillingen en zelfs voor wolfnoten (dode plekken) zorgen. De CarbonTech halspen wordt volledig in de hals verlijmd, sluit strak aan op het hout zonder holle ruimtes. Hij ondersteunt iedere millimeter van de hals. Is daarom beter af te stellen en voorkomt door zijn opbouw wolfnoten en torsie van de hals, draagt bij aan een betere sustain en versterkt prachtige boventonen. Maar deze halspen zorgt bovendien dat de toon van de gitaar strakker en duidelijker is: het geluid van het hout komt (dit blijkt met name in het totaalgeluid van een band) veel beter tot zijn recht. Een hals van bijna 100% carbon zou je denken? Nee! een goede klank kan niet zonder goed hout!

Body (VRMguitars body custom made build)

Het gebruik van carbon in een hals is niet nieuw het wordt door verschillende gitaarbouwers al jaren toegepast.

In gesprekken met diverse professionele bassisten is hier natuurlijk wel discussie over met name de of het wel stabieler is dan een gewone stalen trustrod en natuurlijk of dit de klank veranderd.

Waar ze het allemaal over eens zijn is dat de stabiliteit van de hals een voordeel is met name het afstellen van de hals dit hoeft minder vaak te gebeuren, de klank is persoonlijk en zal altijd wel leuke discussie opleveren.

Dit bracht mij op het idee om ook carbon te gebruiken in de body. Waarom zou je dan denken? nou dit is een beetje toeval en ook een leuke uitdaging voor een gitaarbouwer, hoe gaat dit uitpakken qua klank etc.

Omdat ik abachi hout wilde gebruiken (diverse professionele bassisten zeiden dat dit erg goed klinkt) en dit hout erg zacht is en de body/hals op een behoorlijk spanning komen te staan heb ik besloten om eens carbon te gaan gebruiken. Op de foto hieronder zie je dat er een strook van ongeveer ter breedte van de brug in de gehele lengte aan de achterkant van de body is aangebracht. Ik heb een holte gefreesd van 0,3 cm en daarin carbon fiber matten aangebracht. Ik verwacht, omdat de hoeveelheid carbon minder dan 3% van de body uitmaakt dit niet of nauwelijks wat doet op het geluid. Als de hals straks op de body wordt geschroefd heb je samen met de carbon trustrod een doorlopende stabiele basgitaar van de top van de hals helemaal naar de brug toe.

VRMguitars Jazz bass body van Abachi houtWat gaat dit doen op de klank? Dat is afwachten natuurlijk, wanneer de bas klaar is zal ik een filmpje posten en kan je het horen. Ik ben benieuwd!!!!

Pick-ups (Apollo JB, Nederlands custom made vintage product)

Apollo pick-ups zijn handgemaakt en handgewonden en worden gemaakt in Nederland. Er word niets uitbesteed en alleen de beste materialen worden toegepast. Alle pick-ups worden continu getest en gebruikt door professionele muzikanten over de hele wereld.

Just like you, we are musicians and we take sound seriously.

Apollo pick-ups hebben ‘vintage sound’, maar zijn geen reproducties van originele modellen. Apollo’s ontwikkel afdeling zegt hier het volgende over :

We studied the original models and then redesigned these. We search for new combinations in magnet types and strenght, wire thickness, wire insulation and the amount of turns of wire on a coil. Al these variables greatly influence the sound of a guitar pickup. And many, many combinations still haven’t been made to this day. This enables us to continue to look for new sonic oppertunities. We believe that the best has yet to come. 

Apollo

 

 

 

 

 

 

 

 

Het fabriceren van handgemaakte Apollo pick-ups in Nederland.

Elektronica (setup en bouw VRMguitars)

elektronica PJ bass

 

 

 

 

 

 

 

 

Gebruikte materialen:

Condensator: Russische NOS 0,047 Uf, papier in olie gedrenkt (K42Y-2 0.47uF 470nF 474K 160V PIO Old style Capacitor Russian NOS Diamond).

Potmeters: VIPots 280K solid shaft. Deze vroege Fender spec VIPots 280K zijn functionele reproducties van de potmeters die in de jaren 50 en 60 in Fender gitaren werden gebruikt. Dezelfde audio weerstandsverloop, draaiweerstand en massieve as (6 mm) voor een directe drop-in vervanging. 280kOhm met 15% tolerantie.

Bedrading: Vintage cloth wire.

Alles wordt gesoldeerd met een soldeerbout die meer dan 40Kw levert zodat de soldeerverbindingen op de lange termijn vast blijven zitten.

De soldeerkwaliteit is van belang omdat dit de levensduur van de gitaar elektronica bepaald, je wilt tenslotte niet dat na een paar jaar een soldeerverbinding loslaat tijdens een optreden!

De elektronica wordt afgeschermd daar waar nodig met koper (coppershielding), zodat er geen bijgeluiden (brom etc.) kan ontstaan. Dit is met Vintage pick-ups moeilijk te voorkomen maar wel tot een minimum te beperken.

Is dit te verkrijgen in Nederland? Helaas op elektronica gebied wordt er weinig tot niets geproduceerd. De potmeters komen uit Amerika omdat ik de Originele vintage reissue potmeters wil toepassen. Dit geld ook voor de condensator deze komt uit Rusland ook hier heb ik de keuze gemaakt om vintage in olie gedrenkte condensator te gebruiken net zoals in de jaren 50/60 werd toegepast door Fender.

Een control plate en de slagplaat is makkelijk zelf te maken, wel heb ik de exacte maten aangehouden van Fender zodat ze altijd uit te wisselen zijn als de kleur je niet meer bevalt.

Brug (2e hands Fender brug)

Helaas heb ik in Nederland geen “bruggenbouwer” gevonden daarom maar gezocht naar een 2e hands Fender brug zoals deze meestal worden toegepast op een Jazz bass.

Stemmechanieken (2e hands Wilkinson)

Zo versterken we maximaal de Nederlandse economie en houden we de carbon footprint zo laag mogelijk.

Wil jij ons helpen dit blog in stand te houden? Kijk dan eens in onze webshop als je toch bijvoorbeeld een gitaarband, plectrums of Capo nodig hebt.

gitaarband blauw wit desiigner

 

 

 

 

 

https://www.vrmguitars.nl/product-categorie/gitaar-gadgets-accessoires/